Followers

Friday 25 January 2013

Final Year Project...

Alhamdulilah...dah 2 minggu aku masuk lab menyiapkan final year project aku....bermain dan berkawan dengan bacteria....silap handle boleh jadik musuh....benda yang paling penting kena kerap basuh tangan tapi bukan basuh gitu2 ja kena dengan handsanitizer skali ya....ikot 7 langkah membasuh tangan baru hidup aman dan bahagia..hihihi....
First day masuk lab dah kena marah dengan pegawai fakulti bioteknolgi dan pertanian..ya lah kitaorang sedaq yang kitaorng dari fakulti teknologi makanan hanya menumpang saja..sobsobsob....bole plak dia ckp kitaorang buat muka macam beruk...ada ka patot....lepas tu dia cakap orang yang suka pinjam labcoat orang lain adalah orang yang pengotoq....ceh aku tengok ramai ja yang pinjam lab coat yang sedia tergantung....ishishishish.....seram aku...bila dia xdak dlm lab kitaorang rasa selamat..kalo dia ada rasa bala bakal menimpa..hahahaha bole rasa gitu......
Bila masuk lab microbe semua benda nak kena refresh..aku dah xingat satu benda pon..cara pegang pipette dengan betul, nak guna mesin autoclave, nak baca pipette (benda ni aku lemah sampai sekarang....kuikui....SV aku cakap kalo xreti baca pipette dia nak cekik..hahahha nampak x betapa penting )   dulu masa amali semua demonstrator yang buat semua benda ni..kitaorang ikot procedure dalam lab manual ja....kadang2 aku merayap ja lebih..hahahha...result tiru orang..kan senang...tapi kali ni memang aku xterlepas lah....final year project kena handle sowang2...dah xdak orang nak teguq aku....
sepanjang 2 minggu macam2 berlaku...ada suka duka....hahahaha paling gelabah bila kena tanya soalan dengan SV aku....hohoho kalo bole jawab xpa gak tapi kalo salah dia senyum ja..hahaha tu yang risau tu...dia suka bagi kuiz kat kitaorang kiranya nak menguji minda lah..hihiihi..last skali semua salah....hohohoho...melepas ang pau...

mesin autoclave
Bila dah bosan menunggu autoclave siap ni lah kerja kitaorang main dengan dry ice...sebenarnya dah ada amaran xboleh main dengan dry ice tapi kitaorang kan degil tambah plak tu jakun...nak dissolve dry ice senang ja biarkan kat bawah air paip mengalir..habis cerita...

dry ice....
Semua bahan yang nak guna kena prepare sendiri...so minggu lepas kena prepare TE at pH 8....sebelum nak prepare kena lah buat calculation sikit..mula2 prepare salah calculate..habis semua kena buang ja...kan dah membazir....kali ke2 ok berjaya...hihiihi... kena ingat formula ni sampai mati....kalo orang kimia confirm lah dah expert....
   

Molarity = no moles of solute/ liter of solution...
Ok dari moles kita dapat carik berat yang kita nak guna dengan darab JMR.....
Lepas dah siap...ok dah bole timbang Triss Base dan EDTA dan campur dengan distilled water..kemudian adjust pH sampai 8...kemudian mark up distilled water sampai 1000ml.....baru autoclave TE....

nak sediakan TE
Since aku buat project tentang Campylobacter jejuni dalam ulam, kita kena lah buat control...nak buat control senang sebab memang kita guna bacteria yang kita nak...sebab tu bila buat DNA extraction kita dapat pellet banyak sangat.....
pellet.....DNA extraction
Dari DNA extraction kita baru bole proceed PCR.....kawasan PCR ni sangat bahaya sebab banyak chemicals yang toxic.....Ethidium bromide salah satu chemical yang bahaya sebab carcinogenic.even dah pakai glove pon ethidium bromide still boleh tembus glove tu....so handle with care ok...
polymerase chain reaction.....



No comments:

Post a Comment