Followers

Saturday 26 January 2013

Jodoh

Bila dah menjangkau umur 20an, mulalah sibuk nak cari pasangan masing-masing....orang cakap masa kita belajaq kat u lah masa sesuai untuk cari pasangan...ye dok???....kalau mak aku dia nak aku bagi habis belajaq dulu baru boleh fikir nak kawen....kawan2 aku yang sebaya dengan aku ada yang dah bergelar ibu pon...bahagianya aku tengok...kadang2 aku terfikir jugak aku ni yang xdak calon lagik ni sebab aku xlaku ka apa nih....hahahahahaha....tipu lah kalo korang xda terpikir apa yang aku pikir jugak...tapi jodoh kan ditangan Allah..Dia yang menentukan segalanya....

Zaman sekarang ni nak carik pasangan sehidup semati sendiri lepas tu nak bercinta dulu kononnya nak kenal hati budi pasangan masing2 tapi kesudahannya bawak haluan masing2..macam na tu ??....orang dulu2 kawen atas pilihan keluarga tapi bahagia sampai ke akhir hayat....tengok muka pasangan masing2 pon masa akad nikah aja..tok aku kawen masa umur 15 kot...muda gila kan...masa aku umur ni aku reti ngadap buku ja...hahaha cewahhhhh....mungkin ada hikmah Allah xbagi jodoh aku dengan cepat sebab aku ni bab masak pon xreti....serba serbi malas....hahaha dah tu macam na nak uruskan rumah tangga..nanti cepat roboh plak...

Tapi ada jugak orang cakap yang jodoh tu kita kena carik jugak..nak carik kat mana pandai2 korang lah ya.....kan sekarang ni zaman it....kat alam maya berlambak....facebook, twitter,friendster segala bagai....tapi kena berhati2 lah jangan terlalu taksub sangat...aku pernah dengan kat suria fm pukul 11pm kot ada suria mencari cinta.....ada seorang perempuan ni jumpa suami dia kat program suria mencari cinta... unik kan?? tapi selalunya jumpa pasangan masa belajar kat sekolah la, satu matrik la xpon jumpa kat u....dah jodoh nak buat macam mana terima sajalah....

Korang percaya cinta pandang pertama??? aku rasa kalau perempuan tu jelita lelaki tu pulak handsome bagai nak rak memang akan ada potensi lah nak jatuh cinta pandang pertama....sekali tengok ja dah terus jatuh cinta sebab lelaki tu terpegun dengan kecantikan perempuan tu dan perempuan tu pulak suka kat lelaki tu sebab macho...kalau la lelaki tu tengok aku xda maknanya nak jatuh cinta pandang pertama sebab selalu selekeh ja pakai tudung pon xbetoi...hahahaha sekali tengok lepas tu serik xmau tengok dah....aku bukan nak tuduh sapa2 tapi zaman sekarang suka sama suka sebab kecantikan aja...bagi aku cantik tu subjektif...lain orang lain pendapat tentang kecantikan....

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik...dah tu kalau lelaki jahat untuk perempuan jahat...dah tu pasangan yang baik akan terus baik....yang pasangan yang jahat kalau diaorang nak berubah tapi xda dorongan macam na? terus kekal jahat ka? selalunya pasangan kita tu berlawanan dengan kita...contohnya kalau kita banyak bercakap pasangan kita senyap sikit...kalau pasangan kita kurus mesti kita gemok sebab selalu orang yang kurus xhabis makan dah tu pasangan kita lah yang terpaksa menghabiskan makanan...hahahha kan sweet macam tu...

Ciri suami Awesome, mengikut Ustaz Azhar Idrus... (copy and paste)

1. Solat fardhu cukup 5 waktu.
2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa,boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.
3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.
4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain.
5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”
6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.
7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.
8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.
9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..”
10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.
11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.
12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib danIsyak.
13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika da kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.
14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.
15. Selalu senyum.
16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu)

Semoga korang berbahagian dengan pilihan hati masing2...amin...

No comments:

Post a Comment