Followers

Sunday 2 September 2012

Kongsi Pengalaman

Alhamdulilah...raya dah lepas..sambutan merdeka pon sudah.....sekarang ni fokus untuk masuk u pulak...hehehe..walaupon dah 3taun bergelar siswi tapi perasaan berdebar tu tetap ada....tengah berfikir macam mana lah perjalanan aku sebagai final year student...mesti dah sibuk dengan final year project..doakan saya....buat adik2 yang bakal mendaftar esok selamat menempuh minggu orentasi...minggu perkenalan adik2 ke alam u pulak...minggu ni memang meletihkan tapi jangan lah pikir ada ragging ka buli ka...zaman universiti dah xdak benda2 tu..insyallah... Buat adik2 yang bakal bergelar mahasiswa/i meh akak nak cerita pengalaman dan tips sikit....hehehe geli oiii bahasa akak...

Lepas habis ja Matrik, isi lah permohonan ke universiti tapi waktu tu kan zaman berhingus lagi..main isi ja....aku ingat lagi.... UDM kos Teknologi Makanan sebagai pilihan ke4...yang semua uitm...kononnya dapat lah uitm..sebenaqnya berangan nak dok shah alam...sebab ramai member apply uitm...hehehe...tapi eden terpaksa mendarat dekat pantai timur, terengganu.....Mula2 tau keputusan tu xdak rasa apa2..lepas tu mula lah tanya kawan2...mostly diorang dapat uitm shah alam..huhuhu..aku?? aku ja dok cerok2 sana...perasaan aku??? semua jadik kosong...asyik pikir macam na lah nak carik kawan sama kos ni....heheehe sebab aku ni spesis memilih kawan....tapi redha ja...

Dah dapat surat tawaran, mula lah buat medical check up, isi borang segala bagai, cuci gambaq passport banyak2...photostat sijil, ic aku, ic parents....paling enjoy memang shopping habis...hahaha...ya lah semua nak kena beli..tu xdak ni xdak...kiranya memang bonet kereta tu penuh dengan barang aku ja.hihihi...Seriously aku pernah jejak terengganu sekali ja tu pon masa sekolah rendah dengan family...dah la nak lalu grik bukit bukau...redah hutan...jalan memang banyak belok2...first time pi tu memang pening...aku tidoq ja...sama gak masa nak pi pendaftaran universiti tu parents aku hantar, sepanjang dalam kereta aku tidoq ja sebab pening dan rasa nak muntah...sekarang ni aku dah ok....naik bas pon tidoq ja.....bagi adik2 yang xbiasa perjalanan jauh tu elok la sebelum perjalanan makan terlebih dahulu....kalo xtahan jugak makan ubat tahan muntah...

Masa pendaftaran elok lah adik2 berpakaian formal...senang cerita sebab sesetengah u tu pelajar kena ambik gambar pada hari pendaftaran untuk kad pelajar...

Tips masa minggu orentasi

  1. bila ja korang dapat bilik, korang digalakkan membuat solat sunat musafir...Ni mak aku pon ada pesan semoga kita mendapat kawan yang baik...
  2. jangan kemas barang lagi..selalunya tempat penginapan semasa orentasi adalah sementara ja..habis ja orentasi korang akan dikehendaki berpindah bilik...macam u aku gitu lah
  3. Jaga barang berharga...minggu orentasi memang sibuk...terkejar2 masa..tapi ko kena pastikan bilik sentiasa berkunci even nak ke toilet pon....selalu minggu orentasi memang banyak kes kecurian..korang digalakkan tidak membawa wang yang banyak...cukup lah rm50 dalam dompet ja..yang selebihnya simpan dalam bank...
  4. Ikut lah minggu orentasi sebaiknya...masa minggu ni la korang akan didedahkan dengan pelbagai info...contohnya peraturan u, pengurusan u, urusan ptptn,boleh cari kawan....kenalah beramah mesra..hihihi..Korang jugak akan dibawa melawat u...kenal mana letaknya dewan kuliah, makmal, pejabat bendahari dan macam2 lah...nanti minggu pertama pengajian xdak lah sesat bagai nak rak..hahahaha
Tips sebagai mahasiswa/i
  1. Mula2 mindset korang kena berubah... korang kena tau suasana u dengan sekolah/matrik memang berbeza...semua benda korang kena berdikari...contohnya macam na nak memohon ptptn. korang kena aktif bukan pasif...hehehe
  2. Lecturer tu bukan cikgu tau..semua benda nak suap...panggilan lecturer tu kena ubah...ada yang panggil encik/puan/cik/dr/prof...ikot pangkat lecturer..
  3. Nota lecturer korang kena salin/catit...tapi ada sesetengah lecturer akan bagi notes tapi dalam bentuk softcopy...akan ada assignment, kuiz, test dan presentation...Bila dah masuk u, korang yang kena selalu berjumpa/ bertanya lecturer..xmacam zaman sekolah or matrik...
  4. Seelok2nya beramah lah dengan senior2 korang..boleh tanya macam2..boleh dapatkan nota, buku rujukan, koleksi final paper daripada diorang..xpon tanya tentang lecturer atau subjek..kiranya merisik khabar jugak lah..hewhew
  5. Bila masuk u ni korang kena rajin sebab memang assignment berlambak dan pastikan korang siapkan sebelum duedate...korang kena lah rapat dengan kawan sekuliah sebab akan ada group assignment, presentation or disscusion..kerjasama memang penting...jangan nak pikir pentigkan diri sendiri...dan yang paling penting jangan ingat "xpa aku boleh ja hidup sowang2"...kalo macam ni lah memang korang akan dipulaukan...
  6. Jangan lupa solat, baca al-quran...selalulah telefon parents bila berjauhan...mencari keberkatan dan keredhaan agar urusan kita sebagai mahasiswa/i dipermudahkan..
Itu saja perkongsian dari aku..kalo ada apa2 pertanyaan korang jangan segan nak tanya..tanya ja apa yang korang musykil aku akan tolong korang selagi termampu...

SELAMAT BERGELAR PELAJAR U

No comments:

Post a Comment