Followers

Thursday 27 September 2012

Sembelihan Ayam


Assalamualaikum...24 hb yang lalu aku ada program sembelihan ayam sebab aku ambik meat technology..ni adalah salah satu lab yang kena buat..bunyi memang excited gila tapi ternyata memang penakut...ayam ada 10 ekor semua tapi sayang 3 ekor mati sebelum disembelih...nampak gayanya ayam memang xrela disembelih....hohoho..ayam tu mati sebab kena gigit kerengga...kesian kan...mati sebelum bertarung...
Memandangkan kelas aku ada 4orang ja laki diaorang wajib kena sembelih...hahaaha...yang selebihnya perempuan la pulak...hahaha jeng2 adakah aku yang kena sembelih...ouh tidak aku lah orang yang lari dulu..hehehe... Mula2 ayam hidup akan ditimbang terlebih dahulu...

Mengikut halal standard, ayam hendaklah putus esophagus, trachea, jugular vein dan lagi 1 aku boleh lak lupa..hahaha..sorry..carotid arteries..tq syamim sanggup kodek2 balik carik halal standard note...luv u so much..hihihi
Proses sembelihan dan bleeding session
Selepas sembelihan tu ayam sekali lagi ditimbang berat.. lepas tu proses scalding atau buang bulu menggunakan mechanical machine
Sesi menimbang
Ayam yang telah siap ditimbang akan direndam dalam air yang bersuhu 60C selama 3 minit lepas tu akan dipindahkan ke dalam mesin membuang bulu...Tujuan proses ni untuk memudahkan proses mencabut bulu...



Cabut jangan xcabut...hahah..Pickling session

Proses memotong kepala dan kaki

Proses buang organ. Evisceration
Ayam yang siap proses akan diletakkan ke dalam ais untuk cool shortening to prevent growth of bacteria..selepas 30 minit, 1 jam 30 minit, kitaorang akan ukur panjang elbow ayam tersebut...
Ukur elbow length

No comments:

Post a Comment