Followers

Saturday 21 July 2012

Sup Tulang...


Menu kegemaran  keluarga aku ialah sup tulang...phewphew...slalunya abah aku pi nat (pasar pagi) ari sabtu beli lah apa2 yang patot...tulang, sup bunjut, halia, kentang, daun sup...

Mak aku lah yang selalu bersihkan kan tulang...pastu rebus...kadang2 tugas aku buang benda yang itam2 tu..panggil apa pon aku xtau..pastu tambah ayaq ja...tu ja aku tau..hahaha. ..


Meh kita usha apa yang abah aku beli.

sup bunjut..senang ja beli kat kedai
Kentang...dikupas terlebih dahulu kemuadian potong ikot kesesuaian dan rebus hingga lembut...
Cabai bersaq untuk sambal belacan
limau dan cabai untuk buat sambal belacan...sup tulang cicah dengan sambal belacan baru ada umphhhh...cabai yang sudah kecut!! hahaha 
Alamak!! daun sup xdak..hahaha..xpa..korang semua dah kenai kan rupa daun sup..kalo xtau pi hantuk kepala kat dinding...

 Cara-cara membuat sup tulang...

Mula2 bersihkan tulang kemudian rebus tulang bersama halia...semasa rebusan kena pasti air selalu ditambah supaya air rebusan tidak kering...selalu jugak buang benda hitam yang terapung2 dan berenang2 di atas..hahaha..ini untuk mengelak supaya sup berwarna gelap... rebus tulang sehingga empuk...
Ni pon keja amal aku jugak..buang benda itam yang berenang2 dan menari2 di dalam sup..hahaha..nti xlah sup tu  gelap..
tadaaa..ni lah keja sampingan aku..tambah ayaq dalam sup...pastikan sup tu tidak direbus sehingga kering..
Tulang yang baru direbus bersama halia...belum empuk lagi..kena tunggu dalam 2-3 jam 
Apabila tulang dah empuk...nak tau empuk kita tengok dan menilit samada daging di tulang tu boleh tanggal ka x...tu maknanya dah empuk..hehehe...kemudian masukkan sup bunjut...satu paket tu pon dah cukup...tambah gula dan garam secukup rasa...kemudian masukkan daun sup...sedia untuk dimakan...

Kentang pula,rebus berasingan...kemudian hidang pon berasingan..nak makan gitu ja pon dah sedap...
Ni kalo ada kakak dengan adik aku..tulang 2kg pon mau xcukup..hahahaha..sebab diorang ni kuat
ratah..smpy licin..abah aku pon xsempat nak makan...mak aku siap cakap abah aku merajok!...hhaha

SELAMAT MENCUBA!!

No comments:

Post a Comment